Személyes blog, mindennapok és sztorizgatás. Mesék Frankfurtból.

Újdonságok a szállodaiparban - így nyűgözzük le az Y generációt

Néhány hete a munkahelyem szervezett egy előadást, amelyen mindenkinek kötelezően meg kellett jelennie, és aktívan részt vennie. Én személy szerint szeretem ezeket a kis tréningeket, többnyire munkaidőben kell elüldögélni valamelyik teremben, ahol gumicukor és egyéb egészségtelen nassolnivaló majszolgatása közben újabb ismeretekre tehetünk szert. Sajnos imádják a csoportmunkát és a szerepjátékokat, így minden egyes alkalommal számítani kell valamilyen kreatív feladatra is, de ezt leszámítva a mostani alkalommal kifejezetten jól szórakoztam, mert olyan téma került elő, amely amúgy is régóta foglalkoztatott.

A huszadik század generációiról volt szó, továbbá hogy melyik csoport milyen arányban képviselteti magát a vendégeink között jelenleg, és előreláthatóan hogyan fogják az elkövetkezendő húsz évben. Rávilágított arra a nyilvánvaló dologra, hogy ha már most különbözőképpen lehet egy nagymama korú és egy huszonéves üzletember vendéget mint szállásadó elkápráztatni, akkor ez feltehetően így is marad a jövőben, tehát ha egy hotel sikeres szeretne maradni a felnövekvő generációk körében, akkor figyelnie kell a trendeket, és időben reagálni a változásokra.

Ahány szociológus létezik, nagyjából ugyanannyi verzió a huszadik században létező generációkra. Vannak akik egyszerűen 15 évben határoznak meg egy korcsoportot, mások pedig kisebb csoportokra osztják az egyes nemzedékeket. Az olvasottak és a személyes tapasztalatom alapján összeállítottam a számomra legszimpatikusabb listát, amelyben öt különböző nemzedéket különítettem el. 

Talán meg sem kell említenem, mert úgyis tudja mindenki, hogy ezek a kategóriák nem teljes mértékben igazak mindenkire aki az adott évben született. Egy-egy generációs beosztás felületesen mutatja be, hogy az adott időszakban született emberek milyen történelmi, ipari változásokat éltek át, és az milyen irányba formálta a viselkedésüket. Nem minden Z generációs "laptopfejű", ahogy léteznek optimista, kiegyensúlyozott X generációsok is.

 

Háború utáni/Csendes  generáció: A mai 70-95 éves korosztály, 1920 és 1945 között született emberek.  Ez a generáció született az első világháború után és a második világháború alatt, ma már a munkaerőpiacon (többnyire) nem aktív korosztály. Ők értékelik a legtöbbre a kényelmet, biztonságot és a kiszámíthatóságot.
Szállodás példát véve, hogyha elégedettek a hotellel, akkor hűséges, visszatérő vendégek, nem érzik szükségét, hogy más helyet is kipróbáljanak. Szeretik a már bevált szokásokat követni.

Baby Boom generáció: A mai 51-69 éves korosztály, 1946 és 1964 között született emberek.  Az egész világon jellemzően egy nagyon népes generáció volt, Magyarországon ide tartoznak a Ratkó-korszakban született gyerekek is. Ők a hetvenes évek hippijei, nagyon sok változás nekik köszönhető, többek között a nők egyenjogúságáért is harcoltak ezért ma egy Y generációs nő eldöntheti, hogy dolgozó nő, családanya, vagy a kettő egyszerre kíván lenni. Annak ellenére idealisták, hogy  nekik kell először szembesülniük azzal, hogy nem úgy mennek majd nyugdíjba, ahogy azt a a pályafutásuk elején elképzelték.

X generáció: A mai 36-50 éves korosztály, 1965 és 1979 között született emberek. Mivel ők születtek már tömegesen kétkeresős családokba, kulcsos gyerekeknek is nevezik őket sok tanulmányban. Az úgynevezett elveszett generáció, mert ahhoz későn születtek, hogy a nagy újításokban, harcokban részt vegyenek, de a digitális világgal is először kamaszként találkoztak. Magasabban képzettek, mint az előző generációk, őket szippantották fel a 90-es 2000-es években frissen betelepült multinacionális vállalatok. Rendkívül önálló, gyakorlatias csoport, jellemző rájuk a kissé szkeptikus világnézet, amelyet azzal is magyaráznak, hogy gyerekkorukban megugrott a válások száma, rengetek X generációs nőtt fel csonka családban. 

Y geneneráció:  A mai 19-35 éves korosztály, 1980 és 1996 között született emberek. Sok szempontból a figyelem középpontjában állnak, egyrészt mert 2025-re ők teszik majd ki a munkaerőpiac 75 százalékát ami egyben a legszélesebb fogyasztói csoporttá is teszi őket. Így most mindenki azt kutatja, hogy mivel lehet egy ipszilont "megnyerni" magunknak. Mivel együtt nőttek fel a (béna) reklámokkal,  már immunisak a klasszikus marketingre, helyette szívesebben hagyatkoznak mások véleményére, olvasnak fórumokat vagy blogokat. Az elődjeihez képest ez a generáció sokkal optimistább és kiegyensúlyozottabb feltehetően azért mert szülők több figyelmet fordítottak rájuk a korábbi nemzedékek szülőihez képest.

Z generáció:  A mai 18 és fiatalabb korosztály, 1997 és 2009 között született emberek. A digitális bennszülöttek, ahogy sokszor nevezik őket, mert míg egy X vagy korai Y generációs tudja milyen az élet vezetékes telefonnal és internet nélkül, amikor még a szülőkön keresztül és a fülük hallatára lehetett csak a családi telefont használni: Csókolom, Gabi vagyok a Nóra osztálytársa. Beszélhetnék vele, hogy elkérjem a leckét, beteg vagyok, nem voltam iskolában, addig ez a nemzedék csak lefényképezi a füzet vagy könyv megfelelő oldalát és elküldi üzenetben. Abban nőnek fel, hogy folyamatos kapcsolatban vannak egymással és a világgal is, amitől rugalmasabbak és elfogadóbbak lesznek a különböző kultúrák iránt. 

A 2010 után született gyerekek az ún. Alpha-k. A korosztály még mindössze néhány éves, így a szociológusok egyelőre csak találgatni tudnak a jövőjüket és a generáció jellemzőit illetően. Előreláthatólag ez a nemzedék igyekszik majd a bolygónk védelme érdekében a korábbi generációk által elkövetett károkat helyrehozni. 

A New generation - a jelen és jövő vendégei

Az úgynevezett "Új generáció" az X és az Y nemzedék tagjai. Ők a legnépesebb generációk már most és az elkövetkezendő húsz évben is, ezért szükséges az ő igényeiket vizsgálni, sőt már annak felmerülése előtt kiszolgálni. A gyors, praktikus megoldásokat keresik, a multitaskingoló generációk, akik a magánéletükben is párhuzamosan intéznek feladatokat, így azt szokták meg, hogy mindent gyorsan egy-két kattintással el lehet érni.

Az X és Y generáció tagjai nemcsak a munkaerőpiac masszív résztvevői lesznek, hanem a szállodai vendégek jelentős hányadát is ők képviselik majd. Ha szeretnénk, hogy nálunk éjszakázzanak, sőt ezt többször is megtegyék, akkor a megfelelő csatornán keresztül kell velük kommunikálni. Például szeretik a tapasztalataikat különböző online felületen megosztani, és onnan informálódni (tripadvisor), mert gyors, egyszerű. Egy X és Y vendég szívét akkor nyerhetjük el, ha a szolgáltatásunk gyors, praktikus, barátságos, egyenes (rejtett, bújtatott költségek), és inkább informális. Mindig jól szórakozom, amikor látom, hogy a szállodánkban a legtöbb huszonéves "sikítva" menekül a csomaghordó kollégáim szolgáltatásai elől, szívesebben trógerólnak mindent egyedül fel. Bár a gurulós bőröndöket azért nem túl nehéz mozgatni.

Ha a célcsoport leginkább online van jelen, akkor a szállodának is lépést kell tartania a technika fejlődésével. Sokszor hallottam, hogy ők azok, akiknek mobiltelefonban végződik a kezük, az internet, a mobil alkalmazások használata hozzátartozik a mindennapjaikhoz. Amennyiben mint vendéglátó szeretnénk a következő generációt is becsalogatni a házunkba, akkor ideje felkötni az online nadrágunkat, és dolgozni a WOW faktoron, mert -tudom klisé- de ebben a felgyorsult világban semmi nem számít manapság sokáig újdonságnak, amin ma még csodálkozunk, azt holnap vállvonogatva vesszük tudomásul, hogy létezik.

Összeollóztam néhány újdonságot a szállodaipar világából, amelyekkel várhatóan sikeresen le lehet nyűgözni a kis elkényeztetett Y generáció tagjait. Szépen fogalmazva a "lapos" tévé, az Mp3-dock  már alapfelszerelés a legtöbb első osztályú hotelben, így ha szeretnénk élen járni a versenyben, akkor ennél többet kell letenni az asztalra. A személyes kiszolgálást egyelőre csak támogatja, de nem helyettesíti a technika, ám a legtöbb kúl kütyü vagy szolgáltatás szorosan kapcsolódik a mobil telefonokhoz. 

1. Be -és kijelentkezés mobilon: Sokunknak ismerős szolgáltatás repüléskor, a legtöbb légitársaság már elérhetővé tette, hogy a mobiltelefon segítségével csekkoljunk  be, és töltsük le a beszállókártyánkat. Így nem kell többé a beszállókártyák nyomtatásával bajlódnunk. A szállodák is igyekeznek hasonlóképpen egyszerűsíteni és felgyorsítani a bejelentkezési -és kijelentkezési folyamatot. Egy letöltött mobil alkalmazás segítségével már a szállodába menet bejelentkezhetünk és mivel minden adatunkat online adunk meg, a lakcímtől elkezdve a hitelkártya számig, így a recepcióra megérkezve mindössze a bejelentkezési lapot kell aláírnunk, hogy átvehessük szobakártyánkat. Ügyesen elkerülhető a recepcióssal percekig történő jópofizás, huza-vona a fizetés módjáról, valamint az idegtépő sorbanállás. Búcsúzáskor ugyanez a móka, az alkalmazáson keresztül a megfelelő gomb megnyomásával kijelentkezhetünk, a számlánk pedig automatikusan érkezik emailen, mi pedig sepuszisepá, kilibbenhetünk az ajtón.

2. A mobilunk mint szobakulcs: 

Ezzel a helyes kis szolgáltatással sikeresen elkerülhetünk mindenféle személyes k
apcsolatot a szállodai alkalmazottakkal. Miután bejelentkeztünk a mobil-app segítségével, megkapjuk a szobánkat, és az ahhoz tartozó "kulcsot" is. További előnye, hogy attól sem kell félnünk, hogy elhagyjuk a szobakártyánkat, mivel ahhoz a mobilunkat is el kellene veszítenünk. Persze nem lehetetlen feladat, de azért a legtöbben több figyelmet fordítunk a telefonunkra mint a szállodában kapott műanyagdarabra.

Remek innováció a recepciósok számára is, hiszen így kevesebb idegtépő párbeszédben kell részt venniük. Mint például:

- Hello, elnézést, de elhagytam a szobakártyámat, kaphatnék egy másikat?

- Természetesen, elkérhetem a szobaszámot?

- Ööö igen.. azt hiszem 1234.. nem-nem 2134, ööö úgy emlékszem a hetediken voltam.

- Semmi probléma, megkeresem a szobát a vezetékneve alapján.

- Mr Szmisz a nevem.

- Köszönöm, már csak egy igazolványt vagy útlevelet kérnék, és oda is adom az új kulcsot.

- Nincs nálam semmi, minden a szobában van, de a Kisfavirág utcában lakom és holnapig maradok.

- Sajnos mindenképpen szükségünk van egy fényképes igazolványra, de semmi gond, a kollégám szívesen felkíséri a szobájába és egyben ellenőrzi is az igazolványt.

Itt a vendég vérmérsékletétől függően a következőképpen folytatódik a párbeszéd:

a. - Értem, és egyben köszönöm, hogy nem adnak egy kulcsot bárkinek a szobámhoz, aki megmondja melyik utcában lakom. 

b. - Ó hát most minek kell itt sz@rakodni, mondtam hol lakom, tíz perce jelentkeztem be, épp csak leszaladtam a bárba, most meg indulnánk várost nézni, vár a taxi, meg benne a család, de fent hagytam a kabátomat. Mikor jön már a kollégája, hát ez nem igaz, nekem erre nincsen időm!!

Úgy érzem ez az új funkció angolosan mondva egy win-win szituációt fog eredményezni, mind a vendég, mind a recepciós csak nyerni fog az ügyön. 

3. Mobiltelefon szinkronizálása a tévénkkel: 

Bonyolultabbnak hangzik, mint amilyen valójában, két három kattintással a telefonunk képernyője szélesvászonban jelenhet meg előttünk. Hasznos például, ha online film vagy zene előfizetésünk van, mert a  mobiltelefonunkat össze tudjuk hangolni a tévével, így nem kell a fizetős szállodai tévét használni, ha szeretnénk egy filmet megnézni (a tévé csatornákat ingyen lehet nézni, ez a fizetős filmekre vonatkozik). Remek szolgáltatás sorozatfüggőknek, akik nem képesek a napi betevő zombi adagjuk nélkül élni. 

Akkor is hasznos, ha a prezentációnkat szeretnénk gyakorolni, a tévé képernyőjének mérete miatt hasonlóan érezhetjük magunkat mint a vetítővászon mellett állva.

4. Chat az alkalmazottakkal:

Visszakanyarodva a mobiltelefonokhoz, és az antiszociális vendégekhez, íme egy olyan szolgáltatás, amelyet szerintem nagyon sok ember szívesen használ majd, mert praktikus, gyors, és mindenféle felesleges udvariaskodásoktól mentes. A már letöltött alkalmazásunk chat funkcióján keresztül közvetlenül, telefonálgatás nélkül jelezhetjük igényünket az alkalmazottak felé. Tegyük fel, megérkeztek a szállodába, megszerzitek a szobakártyákat, fellifteztek, kinyitjátok az ajtót, berontotok a szobába, belefetrengtek az ágyba mert olyan hívogatóan fehér és puha, benéztek a fürdőszobába, megszagolgatjátok a tusfürdőt, majd lecsillapodva leültök az ágyra, hogy átgondoljátok hogyan is töltsétek ezt a pazarul indult nyaralást/miniszabit/utazást. Tegyük fel, hogy lemennétek a medencéhez, meg a jakuzzihoz, meg a szaunába, így szükségetek lesz a fürdőköntöshöz papuccsal, amelyet valamiért a hanyag személyzet nem helyezett el a szobában. Ilyenkor jöhet a huzavona, hogy ki hívja fel a recepciót:


- Te hívd fel, te tudsz rendesen németül
- Nem hívom, múltkor is nekem kellett mindent elintéznem, nekem nem is kell az a hülye köntös. Hívd te, ha annyira szükséged van rá.
- Jó, de készülj, később kizárlak a szobából, mehetsz le fürdőgatyában a recepcióra. (Ugye milyen hasznos a mobil-kulcs funkció)


Mennyivel harmonikusabb lehet az életünk, ha a telefonálás, várakozó zene hallgatás, igény közlése, várakozás gyakorlat helyett egyszerűen dobnánk egy üzit a recire, hogy szépjónapot, két köntöst kérnénk szépen papuccsal. 

Biztos, hogy jó ez nekünk?

Szerintem nagyon izgalmas, hogy ennyi új alkalmazást lehet kipróbálni, és ez még csak a folyamat eleje, egyelőre el sem tudom képzelni, hogy a Z generáció tagjait majd mivel lehet ámulatba ejteni, mivel a legtöbbjük mobillal a kezében született. 
Amellett, hogy ez egy olyan világ, ahol rengeteg a lehetőség, és azon szerencsések, akik eléggé kreatívak az új dolgok kitatálására nagyon sikeresek lehetnek, nem szabad elfelejteni, hogy az emberi kapcsolatokra ugyan olyan szükség van. (Látom, most a szemedet forgatod, hogy miért prüszkölöm ezt a közhelyes dumát) Ha a szállodaiparon belül maradunk -de ez más iparban is így van- megfigyelhető a tencencia az egyre fogyatkozó munkaerő mennyiségére. Érthető, ha mindenki online fog bejelentkezni, majd a személyzettel chatelni, akkor nem szükséges hogy három Gabika álljon a pultban, egy darab is képes arra, hogy válaszoljon  kérdésekre. Lehet fintorogni a vendégkezelésre Európában, és áradozni az ázsiai vendéglátásról, bár nem fair, mivel az előbbi helyen 600 vendégre 200 alkalmazott van, míg az utóbbin éppen fordítva, vendégenként három munkaerő lesi minden kívánságukat. Érthető arányok, mivel nálunk az élő munkaerő igencsak drága mulatság, addig keletebbre haladva sokkal olcsóbban kapunk személyzetet.
Ha nem csak a profit számít, hanem szeretnénk ha a vendégeink otthon éreznék magukat nálunk, akkor ahhoz muszáj lesz munkaerőt is alkalmazni, mivel még az állandóan online generáció is szereti ha egy barátságos mosoly fogadja őket ha véletlenül felpillantanak a képernyőről.

 

Köszönöm, hogy benéztél hozzám, ha tetszett a bejegyzés és a blog, csatlakozz a Facebook oldalamhoz is!

 

 

Források, képek:

Online:http://www.socialmarketing.org/newsletter/features/generation1.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Strauss%E2%80%93Howe_generational_theory
http://www.hrportal.hu/mobile/index.php?filter=&url=/hr/lehet-e-egysegesen-motivalni-a-kulonbozo-generacios-munkaerot-20140130.html
www.thsmarketing.weebly.com
http://nepszava.hu/cikk/1048588-a-baby-boomer--ek-alkonya
Könyv: Klaus Hurrelmann, Erik Albrecht: Die heimlichen Revolutionäre Wie die Generation Y unsere Welt verändert

A bejegyzés trackback címe:

https://frankfurtimesek.blog.hu/api/trackback/id/tr758014209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GizilányaJudy 2015.11.10. 07:13:42

Szia,ez a bejegyzésed nagyon intellektuális. Érdemes lenne valamilyen fórumot keresned ,ahol ezt népszerűsíteni lehetne. Elgondolkodtató és nagyon rendezett írás. Örülök,hogy ezt az oldalad is megmutattad.

gabuschka 2015.11.16. 10:09:14

Köszi szépen, örülök, hogy tetszett! A téma nagyon érdekelt, így öröm volt írni róla. :-)

Szerző

Címkék

18+ (1) advent (3) Albufeira (1) Algarve (1) amszterdam (1) anyós (2) asztrológia (1) babanaplo (4) babysitter (1) barat (1) bicikli (1) blog (33) brazíl (1) Brazília (4) Budapest (1) BurgEltz (1) célok (1) cipő (1) Corcovado (1) diszneb (3) Drágám (18) dsds (1) egyetem (1) egyperces (23) eljegyzés (2) emberek (2) emlékek (1) énblog (24) esküvő (4) ételek (5) étterem (2) Faro (1) felhívás (1) felolvasás (2) fesztiválok (1) filmek (2) fodrasz (1) fogyokura (3) fokhagyma (2) Frankfurt (30) frankfurt (4) gaszto (1) generációk (3) gyerekvállalás (4) halaadas (1) hetiinstagram (11) Hetinsta (1) hetinsta (10) hétköznapok (1) hotel (14) Igoat (2) INFJ (2) info (2) Instagram (2) interju (13) Introvertált (2) introvertáltkihívás (1) iroda (2) ismerkedés (1) Janikovszky (2) JanikovszkyÉva (1) játék (1) joga (2) karácsony (4) karácsonyivásár (1) kastély (1) kávézók (1) kecske (1) képek (1) kérdőiv (10) kétkeréken (1) kiállítás (2) kikicsoda (2) kínai asztrológia (1) klinika (5) kollégák (2) költözés (2) kritika (1) kultúra (5) kupi (2) lackfijanos (1) látnivalók (13) leg (12) leggings (1) levendula (1) lista (24) Lohrberg (1) Loulé (1) magyar (4) Magyarország (3) magyaros (1) meditáciò (2) meditálók (1) menüterv (1) mindennapok (4) motivációslevél (2) munka (26) munkahely (3) munkakereses (11) nászút (1) német (1) németegység (1) németek (30) Németország (47) Neuschwanstein (1) nézelődöm (18) nyaralás (12) nyelv (3) nyelviskola (2) nyelvtanulás (4) Olaszország (1) orvosnál (5) párkapcsolat (9) parkoló (1) párválasztás (7) phuket (1) Portugália (2) praktikus (1) probanap (1) programok (1) Quarteira (2) recepciósok (1) recept (3) reggeli (2) rend (1) Rio de Janeiro (1) Róma (1) sarkosvelemeny (12) Schwangau (1) Schweinehund (1) Skyline (1) sport (1) Stáblista (2) Strasbourg (1) süti (2) szálloda (2) szauna (2) személyes (5) szerelem (3) szilveszter (3) szingli (3) színház (1) szomszédok (1) szórakozás (2) sztorizgatás (7) tábor (2) TagderEinheit (1) tanulás (3) tengerpart (5) terhesség (11) tévé (3) Tihany (1) tüntetés (1) uszoda (1) útinaplók (13) vacsora (1) Valentinnap (3) városnézés (17) vásárlás (1) vendégek (13) Vipassana (2) virsli (2) vlog (2) wg (3) zene (2) Címkefelhő

Hozzászólások